Indyk

Indyki są największymi ptakami domowymi. Zalicza się je, podobnie jak kury, perlice i przepiórki, do drobiu grzebiącego. Pierwotnie zamieszkiwały Amerykę Północną. Do Europy po raz pierwszy zostały sprowadzone w XV wieku, a do Polski niecałe 200 lat później. Na kontynencie amerykańskim, do tej pory indyki są niezwykle popularne, a pieczony w całości indyk stanowi obowiązkowe danie na Święto Dziękczynienia.

Obecnie w Polsce utrzymywane są głównie linie średnio ciężkie i ciężkie. Co istotne, istnieje wyraźny podział pomiędzy utrzymywaniem samic i samców. Indyczki uzyskują dojrzałość ubojową w wieku 12 tygodni, ale w większości przypadków są one utrzymywane dłużej – do 16 tygodnia życia. Z kolei chów indorów można prowadzić dłużej – do 20, a nawet do 24 tygodnia życia. Masa ciała indyczek w trakcie uboju wynosi ok. 9 kg, natomiast indorów od 16 do 20 kg.

 

 

Mięso indyka słynie ze swoich walorów zdrowotnych – polecane jest przy alergiach i dietach niskokalorycznych. Ze względu na niską zawartość tłuszczu, a dużą białka, jest łatwo przyswajalne i lekkostrawne. W porównaniu z wieprzowiną czy wołowiną, odznacza się lepszymi właściwościami smakowo-zapachowymi i dietetycznymi. 

Hodowla i żywienie

Indyczęta – bardziej niż kurczęta – są wrażliwe na warunki środowiskowe. Przede wszystkim przez dłuższy okres wymagają wyższej temperatury. Mają też większe zapotrzebowanie na tlen, a także bardzo silnie reagują na wszystkie czynniki stresowe. Wychów indycząt musi być prowadzony z zachowaniem wyjątkowej higieny pomieszczeń, wybiegów i żywienia.

Żywienie indyków zależy od systemu chowu, stanu fizjologicznego i wieku. Wyróżniamy chów intensywny, półintensywny oraz ekstensywny. Zapotrzebowanie jest inne w różnych stadiach wiekowych. Młode indyki w pierwszej fazie wzrostu potrzebują większego zaopatrzenia w składniki wysokoenergetyczne. Starsze z kolei nie wymagają już tyle białka, witamin i minerałów. Najlepsze wyniki produkcyjne osiąga się poprzez skarmianie paszami o dużej koncentracji energii. W intensywnym systemie chowu stosuje się tucz pięciostopniowy lub prostszy – trzystopniowy.

Również w przypadku indyków przepisy określają wielkość obsady, normy dotyczące oświetlenia. Indyki muszą mieć stały dostęp do wody o jakości przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

Czy mięso z indyka jest zdrowe?

Mięso indyka słynie ze swoich walorów zdrowotnych – polecane jest przy alergiach i dietach niskokalorycznych. Ze względu na niską zawartość tłuszczu, a dużą białka, jest łatwo przyswajalne i lekkostrawne. W porównaniu z wieprzowiną czy wołowiną, odznacza się lepszymi właściwościami smakowo-zapachowymi i dietetycznymi. 

Mięso z indyka zawiera ważne mikroelementy, jak fosfor regulujący gospodarkę wodną,potas odpowiedzialny za sprawność kośćca, uwalnianie energii i wchłanianie składników odżywczych. Dodatkowo jest także cennym źródłem magnezu, wspomagającego dotlenienie komórek żelaza oraz cynku, który wspiera system immunologiczny i reguluje zmysł smaku. Mięso indycze zawiera również znaczne ilości witamin z grupy B: niacynę, ryboflawinę i tiaminę, niezbędnych do wzrostu i prawidłowego rozwoju układu nerwowego oraz do utrzymania ogólnej sprawności organizmu. Jest ono też ważnym źródłem niezbędnej dla tworzenia czerwonych krwinek witaminy B12.

Warto wiedzieć, że ciemne mięso z uda zawiera więcej żelaza i cynku niż jasne mięso z piersi, ale ma też nieco wyższą wartość kaloryczną.

Dietetycy zalecają mięso indycze małym dzieciom, kobietom ciężarnym i karmiącym, rekonwalescentom, osobom starszym, osobom odchudzającym się oraz każdemu, komu zależy na zdrowym stylu życia.

Zobacz także:

Pad thai — przepisy drobiowe

Phad thai z indykiem

Phad thai z indykiem to danie, które jest smaczne, a zarazem zdrowe i orientalne. Fantazyjne połączenie smaków stanowi idealne dopełnienie diety opartej o tłuszcze nienasycone oraz dodatkowe węglowodany.

Czytaj więcej
Roladki z indyka z serem Mozzarella — male

Roladki z indyka z serem Mozarella

Roladki z indyka z serem Mozarella bez wątpienia przypadną do gustu wszystkim najmłodszym członkom rodziny – nawet tym najbardziej wybrednym. Delikatny smak i bogactwo wartości odżywczych...

Czytaj więcej
Kanapka z grillowanym kurczakiem— kopia

Kanapka z gillowanym indykiem

Kanapka z gillowanym indykiem to lekkostrawna przekąska, która idealnie wpisuje się w potrzeby dietetyczne osób chorych. Delikatne mięso z piersi indyczej stanowi wspaniałe urozmaicenie diety podczas rekonwalescencji.

Czytaj więcej
Klops z indyka — przepisy drobiowe

Klops z indyka

Klops z indyka może być podawany zarówno na ciepło, jak i na zimno, jako dodatek do pieczywa. W obu postaciach stanowi doskonałe uzupełnienie lekkostrawnej diety osób chorych.

Czytaj więcej
Sałatka z indykiem i serem — przepisy drobiowe

Sałatka z indykiem i serem

Lekka i dietetyczna – w sam raz jako przekąska w czasie ciąży. Wysoka zawartość białka, substancji odżywczych i minerałów w mięsie z indyka zapewni odpowiedni rozwój Twojemu dziecku.

Czytaj więcej
Lasagne z indykiem — kopia

Lasagne z indykiem

Idealna i pożywna propozycja dla wszystkich osób uprawiających sport wyczynowo lub hobbistycznie. Złożone węglowodany, białko i dobre tłuszcze będą doskonałym uzupełnieniem treningu, a dla organizmu źródłem potrzebnych mu substancji odżywczych.

Czytaj więcej
Nuggetsy z indyka

Nuggetsy z indyka

Dzieci to prawdziwi fani nugettsów. Ta zdrowa wersja indyka w panierce, bez dodatku tłuszczu (!) to niezwykle proste danie, które możesz przygotować razem ze swoja pociechą.

Czytaj więcej
Zupa z indyka (Kopiowanie)

Zupa z indyka

Mięso z indyka jest jednym z najczęściej podawanych małym dzieciom. Aby nie było monotonne i nudne proponujemy pyszną zupę na bazie skrzydełek.

Czytaj więcej

Makaron z indykiem i warzywami

Ta wersja makaronu może być modyfikowana wedle życzeń i upodobań Twojego dziecka. Dla przykładu pomidorki koktajlowe możemy zamienić na suszone w zalewie, a cukinię zastąpić bakłażanem.

Czytaj więcej

x

Formuarz kontaktowy