Etykieta – Twoje bezpieczeństwo

O szczegółowych zaletach mięsa drobiowego paczkowanego można dowiedzieć się w zakładce „drób pakowany”

Tutaj poznamy bliżej jedną z istotnych korzyści mięsa paczkowanego, jaką jest pełna dostępność na etykiecie szeregu informacji. Już w momencie dokonywania zakupu możemy bowiem dowiedzieć się wiele o produkcie. Do wymaganych na mocy prawa informacji, które powinny znaleźć się na etykiecie na opakowaniu mięsa drobiowego dostępnego w sprzedaży, należą:

 

 

  1. nazwa produktu  – np. filet z piersi kurczaka;
  2. klasa jakości handlowej - klasa A, klasa B. Wytyczne dotyczące klas jakości określone są w legislacji europejskiej. Produkt oznaczony np. klasą A musi spełnić konkretne normy jakościowe;
  3. stan termiczny – np. mięso świeże;
  4. numer partii – zakodowane dane pozwalające na identyfikację produktu na każdym etapie procesu produkcji i sprzedaży. Na podstawie tego numeru producent jest w stanie prześledzić cały proces produkcji, począwszy od hodowli, a na dystrybucji skończywszy;
  5. termin przydatności do spożycia – termin, w jakim produkt zachowuje świeżość i może być skonsumowany pod warunkiem przechowywania go w nieuszkodzonym opakowaniu i we wskazanej temperaturze. Dzięki tej informacji konsument nie musi wykorzystać mięsa w dniu jego zakupu i może zaczekać aż do dnia terminu wskazanego na etykiecie, nie martwiąc się o to, że produkt się zepsuje;
  6. warunki przechowywania – dla świeżego mięsa drobiowego od 0 do +4 stopni Celsjusza;
  7. masa netto – waga mięsa znajdującego się w opakowaniu;
  8. specjalne warunki użycia – zalecenie dotyczące przygotowania. W przypadku mięsa drobiowego np. „do spożycia po obróbce cieplnej”

 

  1. kraj pochodzenia: miejsce chowu/miejsce uboju – np. „Polska” lub „pochodzenie: Polska” (jeśli cały proces chowu i produkcji odbył się w jednym z państw członkowskich UE);
  2. sposób zapakowania produktu – np. „pakowano próżniowo” lub „pakowano w atmosferze ochronnej”;
  3. weterynaryjny numer identyfikacyjny – w owalny kształt wpisane symbole PL123456WE, jako gwarancja nadzoru inspekcji weterynaryjnej nad procesem chowu i produkcji;
  4. dane producenta lub dystrybutora – wskazanie firmy, która wprowadziła produkt do obrotu (np. sieć handlowa);
  5. substancje powodujące alergie lub reakcje nietolerancji – w przypadku produktów drobiowych świeże mięso zgodnie z prawem nie może zawierać żadnych dodatków;
  6. wartość odżywcza – począwszy od 13 grudnia 2016 r. informacja będzie musiała obejmować wartość energetyczną, ilość tłuszczu i kwasów tłuszczowych nasyconych, węglowodanów, cukrów, białka i soli. Dodatkowo (dobrowolnie), producent może podać informacje o ilości kwasów tłuszczowych jednonienasyconych i wielonienasyconych, skrobi, błonnika, witamin i składników mineralnych

Jest to obszerny wykaz, nie jest to jednak lista wyczerpująca. Producent może umieścić na etykiecie także dodatkowe informacje. Nie mogą one jednak wprowadzać w błąd konsumenta, a także sugerować, iż produkt charakteryzują szczególne właściwości, podczas gdy wszystkie produkty w danej kategorii  takie właściwości posiadają.

Co ciekawe, prawo unijne (rozporządzenie 1169/2011) reguluje również wielkość czcionki stosowanej na etykiecie. W tym przypadku wysokość małych liter powinna wynosić co najmniej 1,2 mm.

Izabela Topolska - eksperci

Cytat eksperta:

„Drób paczkowany, dostępny dla Konsumenta w bezpośredniej sprzedaży na półce sklepowej posiada wiele zalet. Jedną z podstawowych cech takiego produktu jest pełna dostępność na etykiecie szeregu informacji, co pozwala nam aby już w momencie dokonywania zakupu dowiedzieć się naprawdę wiele o naszym produkcie”

- Izabela Topolska, ekspert ds. Jakości Krajowej Rady Drobiarstwa, Dyrektor – Pełnomocnik ds. Jakości Indykpol S.A. 

Zobacz także:

Drób
pakowany

CZYTAJ WIĘCEJ

pakowanie
i dystrybucja
drobiu

CZYTAJ WIĘCEJ

Kontrola
od pola do stołu

CZYTAJ WIĘCEJ

Systemjakości
“QAFP”
sprawdzony
drób

CZYTAJ WIĘCEJ

x

Formuarz kontaktowy